تغذیه با شیر مادر بر باکتری های روده تاثیر می گذارد که ممکن است فاکتوری برای دیابت نوع 1 باشد

26 اکتبر 2018- بر اساس تحقیقات جدید، تغذیه با شیر مادر بر باکتری های روده تاثیر می گذارد و ممکن است برای حفاظت از کودکان در برابر ابتلا به دیابت نوع 1 مهم باشد.
یافته های این تحقیق حاصل دو مطالعه ی مختلف است که هر دو به بررسی باکتریهای روده در نوزادانی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 1 قرار داشتند، پرداخته اند.
هر دو آزمایش، بخشی از برنامه ی مطالعات بین المللی TEDDYاست که در آن عوامل محیطی موثر در بروز دیابت در افراد جوانبررسی می شود، این برنامه تاکنون بیش از 250،000 نوزاد را در سراسر جهان مورد بررسی قرار داده است و عوامل خاصی را بررسی می کند که ممکن است باعث ایجاد دیابت نوع 1 شود.
اولین مطالعه بر روی تغییرات باکتریهای روده بلافاصله پس از تولد نوزاد تمرکز داشت و در مطالعه ی دیگر تفاوت بین روده ی کودکان مبتلا به این بیماری و روده ی کودکانی که به این بیماری مبتلا نبودند، بررسی شد.
مطالعات قبلی نشان داده اند که باکتری های روده ای ممکن است بر احتمال ابتلای فرد به دیابت نوع 1 تأثیر گذارند، این تحقیق بر روی باکتری های روده بخصوص در نوزادان متمرکز بود.
در هر دو تحقیق نمونه گیری از مدفوع بیش از 900 نوزاد به طور ماهانه تا سن سه ماهگی انجام شد. تیم تحقیقاتی نمونه برداری از مدفوع این کودکان را تا زمانی که آنها به دیابت نوع 1 مبتلا شدند و یا درست قبل از اینکه به این بیماری مبتلا شوند، ادامه دادند.
انواع مختلفی از باکتری ها در نمونه های مدفوع این کودکان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و با عوامل کلیدی مختلفی مانند نوع تولد کودک، خواهر و برادر کودک، قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی خزدار و اینکه آیا آنها با شیر مادر تغذیه شده بودند، مرتبط بودند.
یکی از این مطالعات نشان داد که جوامع باکتریایی خاصی در روده تحت تاثیر تغذیه با شیر مادر، تولد طبیعی، خواهران و برادران و حیوانات خانگی قرار می گیرند.با این حال، تیم تحقیقاتی اعلام کرد که این امر لزوما ارتباط مستقیم با دیابت نوع 1 را تایید نمی کند.
در مطالعه ی دوم کشف شد که اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه ممکن است مهم باشد. این اسید های چرب با زنجیره ی کوتاه عمدتا در داخل باکتری های روده ی کودکانی یافت می شوند که به دیابت نوع 1 مبتلا نشده بودند و در کودکی با شیر مادر تغذیه شده بودند.
مطالعات حیوانی دیگرنشان داده اند که مقدار بیشتری از این اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه در موش ها به نظر می رسد از حیوانات در برابر این بیماری محافظت می کند. با این حال، محققان می گویند پیش از اینکه بتوان گفت تغذیه با شیر مادر قطعا احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 را کاهش می دهد، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
دکتر Rachel Connor، مدیر مشارکتهای پژوهشی در JDRF در انگلیس، گفت: در این مطالعات تغییراتی جالب در الگوهای رشد باکتری های روده در اوایل کودکی کشف شد، اما ارتباط بین باکتری های روده، ژنتیک و خطر ابتلا به دیابت نوع 1 هنوز یک تصویر پیچیده است. ما باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا مشخص شود که دقیقا عواملی مانند تغذیه با شیر مادر و این اسید های چرب با زنجیره ی کوتاه چگونه می توانند بر خطر ابتلا به دیابت نوع 1 تأثیر گذارند و این تاثیرات می توانند چقدر قوی باشند؟

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/breastfeeding-impacts-gut-bacteria-which-may-be-a-factor-in-type-1-diabetes-96013590.html